img_6916-1

Joogaopetus

Joogasta voit löytää uskomattoman työkalun itsetuntemuksen, kehotietoisuuden ja elämänilon kasvattamiseen. Kun pysähtyy säännöllisesti itsensä äärelle, oppii myös hallitsemaan stressiä, palautumaan ja tasapainottamaan kehoaan sen tarvitsemalla tavalla. Siirtyminen tekemisestä olemisen ja kokemisen tilaan antaa myös mahdollisuuden kokea yhteyden johonkin itseä suurempaan, virittäytymään osaksi ääretöntä. Tästä perspektiivistä käsin moni käytännön asia ja ongelma saa aivan uusia merkityksiä – ja tie luomisvoimalle voi avautua.

Joogatuntini ovat lempeitä tutkimusmatkoja omaan kehoon sekä siihen sisäiseen maailmaan, josta käsin toimimme. Harjoitamme läsnäolon taitoa sekä kehomielen mahdollisuuksia helpottaa olemista ja elämistä arjessa. Harjoituksessa lempeään, virtaavaan liikkeeseen yhdistyvät hengitys- ja meditaatioharjoitukset sekä psykofyysisen hengitysterapian ja muiden somaattisten menetelmien harjoitukset. Tavoitteeni ohjauksessa on auttaa kanssakulkijaa viemään jooga matolta arkeen, missä sillä on eniten merkitystä. Asanaharjoitukseen kuuluu aina myös kehon vahvistaminen ja tasapainottaminen, mutta ryhmän ja osallistujien tarpeet määrittävät viime kädessä harjoituksen sisällön ja vahvuuden.

Joogaharjoitus ei edellytä notkeutta eikä akrobatia ole sen tavoite. Joogan avulla kuitenkin väistämättä vahvistat, notkistat ja rentoutat sekä fyysistä kehoasi että mieltäsi, ja kasvatat näin hyvinvointiasi kokonaisvaltaisesti. Jokaiselle löydetään sopiva variaatio harjoituksesta, joten todellisuudessa jokainen, joka voi itse hengittää, voi myös joogata.

Räätälöin tunteja eri tyyppisille ja kokoisille ryhmille, sekä annan myös yksityisohjausta. Tutustun aina oppilaideni tilanteeseen ja tarpeisiin etukäteen, minkä perusteella valitsen yksilöllisen lähestymistavan ohjaukseen. Otteeni on henkilökohtainen ja avustava, ja siksi pyrin pitämään ryhmien koot maltillisina. Ryhmätuntien kesto on yleensä 75 min – 90 min ja ne järjestetään yleensä kurssiluontoisesti. Kysy tarjousta!

Esimerkkejä tunneista:

Joogan perusteet
6-8 kerran kurssi, jossa tutustutaan yksityiskohtaisemmin joogan perusperiaatteisiin ja tekniikoihin asanan, pranayaman ja meditaation osalta. Kurssin tavoitteena on antaa osallistujalle eväitä omaan harjoitukseen, mutta myös läsnäoloa ja hyvinvointia lisääviä tapoja olemiseen ja elämiseen arjessa.

Joogaa jännittäjille
Mieltä rauhoittava ja itseluottamusta lisäävä harjoitus, jossa pääpaino on rentoutumisessa ja meditatiivisen olemisen löytämisessä hengityksen ja erityisten liikesarjojen kautta. Tunneilla syvennytään läsnäoloon ja kasvatetaan tietoista olemista omassa kehossa ja ympäröivässä maailmassa. Rauhallinen, virtaava asanaharjoitus häivyttää stressiä ja auttaa kehon ja mielen kuonaa poistumaan.

Joogaa jäykille
Harjoituksessa etsitään pikkuhiljaa notkeutta ja liikkuvuutta omasta kehosta, avataan jumeja ja puretaan kireyksiä pienimuotoisilla, mutta syväluotaavilla liikesarjoilla, hellästi ja hengitellen. Samalla kun keho rentoutuu, myös mieli notkistuu. Vähemmän on enemmän!

Joogaa työpäivään
Joogaharjoituksen voi sulauttaa osaksi työpäivää: aamuun, ennen lounasta, tai päivän päätteeksi. Harjoituksesta ammennetaan energiaa, keskittymiskykyä  ja itseluottamusta, samalla kun tasataan kierroksia ja tasapainotetaan kehon toimintaa.

Erityisryhmät
Olen työskennellyt erityisesti hengityssairaiden sekä EDS-/HSD-ihmisten kanssa, joille olen räätälöinyt joogasta ja erilaisista somaattisista menetelmistä sovellettuja harjoituksia. Lue lisää:
Hengitysjooga >>
Joogaa hypermobiileille >>

Kurssimuotoisten tuntien lisäksi järjestän pidempiä työpajoja erilaisilla teemoilla, viikonloppuihin sijoittuvia peruskursseja, sekä joogaa ja hengitysterapiaa erityisryhmille.

Tulevista kursseista ilmoitan Tapahtumat-sivulla sekä Facebookissa.

Mikäli haluaisit tilata ohjausta omalle kaveri- tai työporukalle, ota yhteyttä: essi(at)elamaonjoogaa.fi  |  p. 045 662 0005